Joris Van den Bergh   Technical Writer - E-learning Developer - Multimedia Producer      E-commerce and Web-Developer - Sales - Trainer - Author
© 2014 Joris Van den Bergh

Verkoop

Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, bestaande houden nog beter

Je hebt een fantastisch product en een zeer gemotiveerde en bekwame verkoper die schitterende resultaten haalt. Het ene order na het andere stroomt binnen, maar na verloop van tijd haken jouw klanten weer af. Misschien had jouw verkoper meer beloofd, of kon diegene die het product kwam installeren onvoldoende uitleg geven, of was de gebruikershandleiding gebrekkig. Misschien werkte het toestel of de software niet zo intuïtief als verwacht. Kortom: het product werk wel, maar de gehoopte efficiëntieverbetering blijft uit en de klanten gaan op zoek naar alternatieven.

“Er zijn zoveel functies in MsOffice. Daarvan wordt

maar een fractie gebruikt.”

Aldus Susan Harkins in TechRepublic die er prompt de 10 meest ondergewaardeerde functies

aan toevoegde. Op nummer 1: de nieuwe plakfuncties die verder gaan dan gewoon maar

kleven. Nochtans werden ze door Microsoft beschikbaar gesteld om jouw werk echt

efficiënter te maken, niet om maar de mogelijkheden van MsOffice te vergroten en daarmee

uit te pakken.

Je kan het beste product afleveren met de meest geavanceerde mogelijkheden, als jouw klant ze niet allemaal kennen en leren gebruiken dan wordt deze verkoop een fiasco. Erger nog: je moet er niet op rekenen dat hij een goed woordje zal doen bij zijn collega’s en dat kost je nieuwe klanten. Natuurlijk kan jouw klant naar de helpdesk bellen, of kan hij de FAQ’s lezen op jouw website, maar soms is de drempel te hoog, kan de klant het juiste probleem niet goed formuleren en ontstaat er dus een communicatieprobleem. 

“Wat als je over een

vertegenwoordiger zou

beschikken die niet enkel

contacten onderhoudt maar

eveneens trainer en zelfs

persoonlijke assistent van

de klant wordt?”

Fantastisch toch? Iemand die optimaal de contacten met de klanten onderhoudt. Begrijpt wat ze nodig hebben en er oplossingen voor zoekt. Deze vertaald naar technische omschrijvingen die bruikbaar zijn voor de productieafdeling en vervolgens de klant voorziet in de nodige documentatie en opleiding van de updates. Eventueel deze zelf bij de klant installeert. Deze persoon draagt bij tot een optimale communicatie. Ik kan dat.  Ik heb een opleiding Sales & Marketing, gevolgd door een management opleiding. Kort na mijn opleiding behaalde ik buitengewone resultaten in internationale bedrijven en vervulde later een management functie in een klein Zwitsers software bedrijf waarin ik de marketing, verkoop en het beheer van de productie op mij nam, ondersteund door mijn ruime technische kennis van diverse programmeertalen als VB .Net, HTML en PHP.
Maak jouw klanten gelukkig
Je hoeft ook niet te wachten tot er een probleem opduikt. Voordat een klant contact opneemt kunnen er reeds een heleboel kleine of grote ergernissen ontstaan zijn waar hij misschien zelf, al dan niet, een “work around” heeft voor bedacht maar waarvoor in het programma zelf functies beschikbaar zijn.  De Account Manager, vertegenwoordiger, de persoon die de verkoop gerealiseerd heeft, zou op regelmatige tijdstippen zijn of haar klanten opnieuw kunnen contacteren om naar het gebruik en doeltreffendheid van het gekochte product te informeren. Deze feedback levert bovendien nuttige informatie op om de productie en communicatie te verbeteren. Hij of zij is immers beter in staat om de moeilijkheden die de klant ervaart of eventueel zijn ongenoegen snel te detecteren en initiatieven te nemen om dit weg te nemen.
Joris Van den Bergh   Technical Writer - E-learning Developer - Multimedia Producer      E-commerce and Web-Developer - Sales - Trainer - Author
© 2014 Joris Van den Bergh

Verkoop

Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk,

bestaande houden nog beter

Je hebt een fantastisch product en een zeer gemotiveerde en bekwame verkoper die schitterende resultaten haalt. Het ene order na het andere stroomt binnen, maar na verloop van tijd haken jouw klanten weer af. Misschien had jouw verkoper meer beloofd, of kon diegene die het product kwam installeren onvoldoende uitleg geven, of was de gebruikershandleiding gebrekkig. Misschien werkte het toestel of de software niet zo intuïtief als verwacht. Kortom: het product werk wel, maar de gehoopte efficiëntieverbetering blijft uit en de klanten gaan op zoek naar alternatieven.

“Er zijn zoveel functies in

MsOffice. Daarvan wordt maar

een fractie gebruikt.”

Aldus Susan Harkins in TechRepublic die er prompt de

10 meest ondergewaardeerde functies aan toevoegde.

Op nummer 1: de nieuwe plakfuncties die verder gaan

dan gewoon maar kleven. Nochtans werden ze door

Microsoft beschikbaar gesteld om jouw werk echt

efficiënter te maken, niet om maar de mogelijkheden

van MsOffice te vergroten en daarmee uit te pakken.

Je kan het beste product afleveren met de meest geavanceerde mogelijkheden, als jouw klant ze niet allemaal kennen en leren gebruiken dan wordt deze verkoop een fiasco. Erger nog: je moet er niet op rekenen dat hij een goed woordje zal doen bij zijn collega’s en dat kost je nieuwe klanten. Natuurlijk kan jouw klant naar de helpdesk bellen, of kan hij de FAQ’s lezen op jouw website, maar soms is de drempel te hoog, kan de klant het juiste probleem niet goed formuleren en ontstaat er dus een communicatieprobleem. 

“Wat als je over een

vertegenwoordiger zou

beschikken die niet enkel

contacten onderhoudt maar

eveneens trainer en zelfs

persoonlijke assistent van

de klant wordt?”

Fantastisch toch? Iemand die optimaal de contacten met de klanten onderhoudt. Begrijpt wat ze nodig hebben en er oplossingen voor zoekt. Deze vertaald naar technische omschrijvingen die bruikbaar zijn voor de productieafdeling en vervolgens de klant voorziet in de nodige documentatie en opleiding van de updates. Eventueel deze zelf bij de klant installeert. Deze persoon draagt bij tot een optimale communicatie. Ik kan dat.  Ik heb een opleiding Sales & Marketing, gevolgd door een management opleiding. Kort na mijn opleiding behaalde ik buitengewone resultaten in internationale bedrijven en vervulde later een management functie in een klein Zwitsers software bedrijf waarin ik de marketing, verkoop en het beheer van de productie op mij nam, ondersteund door mijn ruime technische kennis van diverse programmeertalen als VB .Net, HTML en PHP.
Maak jouw klanten gelukkig
Je hoeft ook niet te wachten tot er een probleem opduikt. Voordat een klant contact opneemt kunnen er reeds een heleboel kleine of grote ergernissen ontstaan zijn waar hij misschien zelf, al dan niet, een “work around” heeft voor bedacht maar waarvoor in het programma zelf functies beschikbaar zijn.  De Account Manager, vertegenwoordiger, de persoon die de verkoop gerealiseerd heeft, zou op regelmatige tijdstippen zijn of haar klanten opnieuw kunnen contacteren om naar het gebruik en doeltreffendheid van het gekochte product te informeren. Deze feedback levert bovendien nuttige informatie op om de productie en communicatie te verbeteren. Hij of zij is immers beter in staat om de moeilijkheden die de klant ervaart of eventueel zijn ongenoegen snel te detecteren en initiatieven te nemen om dit weg te nemen.

hits counter

Joris Van den Bergh   Technical Writer - E-learning Developer - Multimedia Producer      E-commerce and Web-Developer - Sales - Trainer - Author
© 2014 Joris Van den Bergh

Verkoop

Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, bestaande houden

nog beter

Je hebt een fantastisch product en een zeer gemotiveerde en bekwame verkoper die schitterende resultaten haalt. Het ene order na het andere stroomt binnen, maar na verloop van tijd haken jouw klanten weer af. Misschien had jouw verkoper meer beloofd, of kon diegene die het product kwam installeren onvoldoende uitleg geven, of was de gebruikershandleiding gebrekkig. Misschien werkte het toestel of de software niet zo intuïtief als verwacht. Kortom: het product werk wel, maar de gehoopte efficiëntieverbetering blijft uit en de klanten gaan op zoek naar alternatieven.

“Er zijn zoveel functies in MsOffice. Daarvan

wordt maar een fractie gebruikt.”

Aldus Susan Harkins in TechRepublic die er prompt de 10 meest

ondergewaardeerde functies aan toevoegde. Op nummer 1: de nieuwe

plakfuncties die verder gaan dan gewoon maar kleven. Nochtans werden ze

door Microsoft beschikbaar gesteld om jouw werk echt efficiënter te maken,

niet om maar de mogelijkheden van MsOffice te vergroten en daarmee uit te

pakken.

Je kan het beste product afleveren met de meest geavanceerde mogelijkheden, als jouw klant ze niet allemaal kennen en leren gebruiken dan wordt deze verkoop een fiasco. Erger nog: je moet er niet op rekenen dat hij een goed woordje zal doen bij zijn collega’s en dat kost je nieuwe klanten. Natuurlijk kan jouw klant naar de helpdesk bellen, of kan hij de FAQ’s lezen op jouw website, maar soms is de drempel te hoog, kan de klant het juiste probleem niet goed formuleren en ontstaat er dus een communicatieprobleem. 

“Wat als je over een vertegenwoordiger zou beschikken

die niet enkel contacten onderhoudt maar eveneens

trainer en zelfs persoonlijke assistent van de klant

wordt?”

Fantastisch toch? Iemand die optimaal de contacten met de klanten onderhoudt. Begrijpt wat ze nodig hebben en er oplossingen voor zoekt. Deze vertaald naar technische omschrijvingen die bruikbaar zijn voor de productieafdeling en vervolgens de klant voorziet in de nodige documentatie en opleiding van de updates. Eventueel deze zelf bij de klant installeert. Deze persoon draagt bij tot een optimale communicatie. Ik kan dat.  Ik heb een opleiding Sales & Marketing, gevolgd door een management opleiding. Kort na mijn opleiding behaalde ik buitengewone resultaten in internationale bedrijven en vervulde later een management functie in een klein Zwitsers software bedrijf waarin ik de marketing, verkoop en het beheer van de productie op mij nam, ondersteund door mijn ruime technische kennis van diverse programmeertalen als VB .Net, HTML en PHP.
Maak jouw klanten gelukkig
Je hoeft ook niet te wachten tot er een probleem opduikt. Voordat een klant contact opneemt kunnen er reeds een heleboel kleine of grote ergernissen ontstaan zijn waar hij misschien zelf, al dan niet, een “work around” heeft voor bedacht maar waarvoor in het programma zelf functies beschikbaar zijn.  De Account Manager, vertegenwoordiger, de persoon die de verkoop gerealiseerd heeft, zou op regelmatige tijdstippen zijn of haar klanten opnieuw kunnen contacteren om naar het gebruik en doeltreffendheid van het gekochte product te informeren. Deze feedback levert bovendien nuttige informatie op om de productie en communicatie te verbeteren. Hij of zij is immers beter in staat om de moeilijkheden die de klant ervaart of eventueel zijn ongenoegen snel te detecteren en initiatieven te nemen om dit weg te nemen.